🪙🎮 قسمت ششم: نمایش سکه‌های پلیر و لیست‌بندی مراحل بازی ۲ بعدی 📋✨

سلام به همه بازی‌سازهای آینده‌دار و پرانرژی! 👋🌟
به قسمت ششم از دوره ساخت بازی ۲ بعدی با Unity خوش اومدین. امروز قراره بریم سراغ دو تا ویژگی خیلی مهم که هم از لحاظ گیم‌پلی مهمن، هم تجربه کاربری بازی‌ت رو کلی ارتقا می‌دن!

🎯 موضوعات این قسمت:

  1. نمایش تعداد سکه‌های پلیر در UI بازی 🪙

  2. طراحی و پیاده‌سازی لیست مراحل (Level Select List) 📋

اگه تا اینجا همراه ما بودی، حالا دیگه وقتشه وارد دنیای واقعی‌تر بازی‌سازی بشی و حس و حال یه بازی کامل رو بسازی! 😍


🪙 بخش اول: نمایش تعداد سکه‌های پلیر

هر بازی خوبی، یه جور واحد امتیاز یا پول داخل بازی داره. توی بازی‌های ۲ بعدی، معمول‌ترینش سکه هست. حالا ما باید بتونیم تعداد سکه‌هایی که پلیر جمع کرده رو:

✅ در طول بازی ذخیره کنیم
✅ در UI به‌صورت زنده نشون بدیم
✅ ازش برای خرید یا باز کردن مراحل استفاده کنیم

 

🌈 نکات مهم:

✅ می‌تونی سکه‌ها رو در PlayerPrefs ذخیره کنی تا بین مراحل هم حفظ بشن
✅ اگه تعداد سکه‌ها از دیتابیس یا فایل لود می‌شن، موقع لود شدن مرحله مقدار اولیه رو بخون
✅ از انیمیشن یا افکت صوتی هنگام جمع‌کردن سکه استفاده کن (خیلی تاثیر داره! 🎵)


📋 بخش دوم: لیست‌بندی مراحل بازی (Level Select)

حالا که پلیر داره بازی می‌کنه و سکه جمع می‌کنه، لازمه بتونه بین مراحل مختلف حرکت کنه. توی این قسمت یاد می‌گیری که چطوری یک لیست مراحل حرفه‌ای بسازی که توش:

✅ مراحل باز و قفل‌شده مشخص باشن 🔓🔒
✅ اطلاعات مرحله مثل اسم، شماره یا امتیاز نمایش داده بشه
✅ با کلیک روی هر مرحله، همون لول لود بشه

 

💡 نکات تکمیلی:

✨ می‌تونی با استفاده از سکه‌ها، مراحل جدید رو باز کنی (مثلاً ۵۰ سکه برای باز کردن مرحله دوم)
✨ می‌تونی امتیاز هر مرحله یا ستاره‌های کسب‌شده رو هم به UI اضافه کنی ⭐
✨ از انیمیشن‌های جذاب برای باز شدن یا ظاهر شدن مراحل استفاده کن تا حس حرفه‌ای‌تری منتقل بشه 💥


🎯 تمرین پیشنهادی:

🔹 یه سیستم جمع‌کردن سکه کامل بساز
🔹 مقدار سکه رو داخل UI نمایش بده
🔹 لیست ۵ مرحله بساز که مرحله اول باز باشه و بقیه قفل
🔹 اگه کاربر سکه کافی داشت، مرحله بعد رو باز کن
🔹 اطلاعات مراحل رو از فایل JSON یا دیتابیس لود کن


🏁 جمع‌بندی قسمت ششم:

تو این قسمت یاد گرفتی:

✅ چطور سیستم سکه برای پلیر طراحی و پیاده‌سازی کنی
✅ چطور سکه رو توی UI نمایش بدی و مقدارش رو مدیریت کنی
✅ چطور یک لیست مراحل حرفه‌ای با وضعیت قفل و باز طراحی کنی
✅ چطور مراحل رو پویا لود و کنترل کنی


قسمت بعدی هم خیلی مهمه! قراره وارد ذخیره‌سازی داده‌ها بشیم و اطلاعات بازی کاربر رو ذخیره کنیم تا وقتی بازی رو بست و دوباره برگشت، همه چی سر جاش باشه! 😍📦

سوالی داشتی؟ حتماً توی کامنت‌ها یا انجمن دوره بپرس. من اینجام که کمک کنم 💬❤️

 

تا قسمت بعد، خلاق و پر انرژی بمون! 🎮🚀

 

مشاهده قسمت 6 در یوتوب